- Er resa mot ökad lönsamhet
- 1. Fokus på kärnverksamhet?
- 2. System - nytt eller uppgradering?
- 3. Bra dokumentation?
- 4. Papper eller elektroniskt?
- 5. Säkerställs kvalité?
- 6. Robotisering?
Er resa mot ökad lönsamhet.
Är ni redo att effektivisera verksamheten med enklare, smartare och lönsammare processer?
Klicka på rubrikerna till vänster för att läsa mer om dem olika stegen i er förändringsresa.
Här följer en guide gällande tankeställningar vid ett strategiskt vägval avseende förändringar och beslut:
Fokus på kärnverksamhet?
Att ha en intern löneavdelning är ingen självklarhet eller nödvändighet! I många fall är löneavdelningen inte en del av kärnverksamheten, utan en servicefunktion och kan konkurrensutsättas med hänsyn till kvalité, kostnad, kompetens och leveranssäkerhet.
Är det lönsamt för ert företag att upprätthålla egen spetskompetens inom lagar och regler? Är det värdeskapande att ha resurserna internt eller är det bättre att anlita en samarbetspartner för att säkerställa en optimal löneprocess?
Fördelar med outsourcing.
I många fall vinner företag på att gå från att vara operativa till att istället bli strategiska och från att vara utförare till att bli en kravställare med tydlig ansvarsfördelning.
Mer tid och fokus på er kärnverksamhet
Minskad sårbarhet. En intern lönehantering kräver fokus, spetskompetens samt dedikerade resurser året runt.
Varför NORIAN.
När ni som kund växer, kan vi genom våra olika systemlösningar och flexibilitet följa er på resan.
Våra lönespecialister ger er tillgång till hög kompetens utefter era behov och är alltid uppdaterade gällande lagar och regler samt kollektivavtal.
System - nytt eller uppgradering?
Ni står inför ett strategiskt vägval - väljer ni att investera i en ny systemlösning eller uppdatera det ni har till en ny version?
Hur moget är ert företag för att själva kunna uppgradera eller implementera ett nytt lönesystem? Moderna system innebär nya arbetssätt och det är viktigt att personalen utvecklas med tekniken och framtiden. Har ni rätt resurser i form av personal, tid och kunskap?
Fördelar med outsourcing.
Med en outsourcingpartner får ni tillgång till personer som har erfarenhet av byte av system och som säkerställer att systemet passar er verksamhet och behov, samt kan leda er framåt mot effektivisering.
Varför NORIAN.
Vi erbjuder Er moderna och flexibla lönesystem utan höga systeminvesteringar
Vi har erfarenhet och kunskap av byte av lönesystem och säkerställer att ingenting hamnar mellan stolarna.
Bra dokumentation?
Börja med att säkerställa att det finns processkartor och tydliga arbetsinstruktioner på era befintliga processer samt att dessa är uppdaterade. Bra instruktioner gör er mindre sårbara samt det underlättar när ni för en dialog med externa parter.
Analysera era processer och säkerställ att ni inte gör onödiga arbetsmoment i det dagliga arbetet. Bara för att ni har gjort på ett sätt under länge innebär inte att det är effektivt. Resultatet av er analys ger er vägledning till kommande förbättringar och frågan; Skall ni göra dessa själv eller ta hjälp av en partner?
Fördelar med outsourcing.
Processkartor och instruktioner uppdateras kontinuerligt och fokus ligger på förbättringar och utveckling.
Varför NORIAN.
Vi arbetar kontinuerlig med utveckling av dokumenterade processer och effektiv lönehantering. Vi strävar efter en hög automatiseringsgrad och beaktar även nyttjande av vår robottjänst i lönehanteringprocessen.
Papper eller elektroniskt?
När målsättningen är att effektivisera, sträva alltid efter pappersfria processer! Vinsterna med att arbeta pappersfritt är betydande eftersom det minskar kostnaden samt effektiveriserar processen för arkivering och besparar miljön.
Fördelar med outsourcing.
Vid outsourcing styrs beteendet och processen mot en säker elektronisk hantering vilket är viktigt i och med regelverket för GDPR. Ytterligare en vinst är att det medför kortare ledtid.
Varför NORIAN.
Säkerhet är mycket viktigt för oss. Tillsammans tar vi fram en flödesstruktur som följer era policys och gällande lagar.
Säkerställs kvalité?
Moderna system innebär nya arbetssätt och det är viktigt att personalen utvecklas med tekniken och framtiden. En löneregistrerare kommer i framtiden att arbeta med uppgifter som analyser och kvalitetskontroller. Har ni rätt personal för denna utveckling?
Fördelar med outsourcing.
Med en outsourcingpartner finns det dokumenterade avtal och leveranskrav.
Varför NORIAN.
Vi fokuserar på kvalitet och kontroll. Uppföljning sker via statistik över avtalade kvalitetsnyckeltal.
Vi garanterar er leveranssäkerhet genom att lönerna alltid levereras och utbetalas i tid.
Robotisering?
Efter att ni automatiserat och harmoniserat är ni redo för nästa steg - Robotisering!
Vilka arbetsuppgifter har en stor transaktionsvolym och tar lång tid att utföra? Här har ni ett utmärkt utgångsläge för att hitta arbetsuppgifterna som kan och bör robotiseras.
En viktig frågeställning är HUR den tid som nu friläggs hos era anställda kan användas på ett värdeskapande sätt för företaget samt medarbetarna.
Fördelar med robotisering.
- Snabbare utfört arbete
- Kostnadseffektivisering
- Högre kvalité på utfört arbete.
- En robot arbetar 24 timmar om dygnet.
Läs mer om robotiseringens fördelar.
Varför NORIAN.
Vi är erfarna. Vi har arbetat med robotisering av administrativa arbetsuppgifter sedan 2013 och ett flertal inom området lön och HR.
Vi har resurser. Idag är vi 30 + certifierade robottekniker.
NORIAN hjälper er att hitta rätt arbetsuppgifter till roboten. Vi har till och med ett fastpris för en analysrapport över er robotiseringspotential.
Molnbaserade servicemodell innehållande plattform, robotlicenser, underhåll, övervakning och realtids dashboard till ert robot-team - Allt ingår i ert månatliga prenumerationspris.
Om Ni föredrar att bygga upp robotkapacitet i er egen miljö, kan vi tillhandahålla robotprogramvaran och hjälpa er med uppsättningen.

Smart, Smooth & Safe
Redo för framtidens lönepartner?
Vi på NORIAN är marknadsledande inom robotisering av ekonomi- och lönetjänster. Det gör att vi kan erbjuda oslagbar kvalitét, pris och kompetens som säkerställer er konkurrensfördel på marknaden.Räkna ditt pris i kalkylatorn nedan!
Har ni frågor eller vill veta mer så är ni välkomna att kontakta oss så kan vi hjälpa er mer ingående med en skräddarsydd lösning.
Ett partnerskap där vi fokuserar på flexibilitet, enkelhet, smarta system och hög kvalitet!
Vi hjälper ert företag med bland annat:
- Löpande lönehantering
- Reseräkning och utlägg
- Pensionsadministration
- HR-Support
- Rådgivning
Trygghet och kvalitet.
All hantering av era företagsuppgifter behandlas konfidentiellt, enligt era policys samt gällande lagar.
Vi värdesätter kvalitet samt proaktivitet och med våra lönetjänster får ni trygghet och effektivitet året runt.

Utlägg & reseräkningar.
Vi kan erbjuda er elektroniska verktyg för era reseräkningar och utlägg. NORIAN erbjuder skalbarhet vilket innebär att vi kan erbjuda er rese- och utläggshantering inom vår löneprocess, men vi kan även erbjuda er tjänsten separat och koppla den till ert löne- eller affärssystem. Systemet är webbaserat och era medarbetare kan registrera reseräkning, utlägg, och deras tjänstemil via en smartphone eller webb.
Vi kan även hjälpa er att granska era reseräkningar och utläggsredovisningar mot kvittounderlag.
Vi tar er till nästa nivå!
Vi samarbetar med välkända partners inom lönesystem för att kunna erbjuda er den bästa lösningen beroende på ert företags behov.
FLEX
Flex HRM är ett helt webbaserat, modernt och effektivt nordiskt system. Flex HRM gör det enkelt för företag med verksamhet i Norden. Flex HRM består av ett flera moduler.
- Flex HRM Plan - integrerat webbaserat stöd för schemaläggning och bemanning. Några av fördelarna: Bemanna personalen för arbete på t.ex. avdelning, kostnadsställe eller projekt. Ger en tydlig bild över eventuell underbemanning och överbemaning. Kalkylera kostnader för medarbetarna och jämför med budget. Kommunikation kan göras med Flex App som skickar sms- eller e-postförfrågan till medarbetare när ett arbetspass är underbemannat.
- Flex HRM Travel - Komplett reseräkningshantering i smartphone/surfplatta. Bifoga de elektroniska bilagor/kvitton till reseräkningen eller utläggsredovisning med en knapptryckning. Hantering av kontokortstransaktioner och avstämning mot dessa. Möjlighet till flera språk.
- Flex HRM Time - förenklar tidrapporteringen. Registrering av tidrapport kan göras via dator, surfplatta eller smartphone. Rapportering kan göras på projekt, kund, order eller annan valfri kontering. Kalender för frånvaro m.m. En bra överblick över ansökt och attesterad frånvaro. Perfekt inför semesterperiodsplanering.
- Flex HRM Payroll - Ett säkert, smidigt och flexibelt system som vänder sig till de som har höga krav på anpassning och flexibilitet. Brett urval av rapporter och statistik finns att tillgå. Lönespecifikation direkt i smartphone.
- Flex HRM Employee - ett förstklassigt verktyg som hjälper företag att förvalta och utveckla medarbetarna. I modulen ingår även hantering av anställning och lönebeslut, dokumentering samt masterdatasystemm för all HR-relaterad information. Stöd och dokumentering för medarbetarsamtal. En samlad bild över all historik som rör medarbetarna.
HOGIA
Hogia är ett komplett och modernt system med branschanpassade uppsättningar. De förssystem som vi använder är Hogia är Hogia Personal, Hogia PBM Time & Attendance och Hogia Travel.
- Hogia Personal - är ett heltäckande personalsystem. Total överblick över medarbetarnas befattnings- och lönehistorik, LAS, kompetens med mera. Utvecklat behörighetssystem som ger de rätta verktygen för såväl administratör som personalansvarig.
- Hogia PBM Travel - webbaserat reseräkningssystem. Hogia PBM Travel är ett enkelt och lättillgängligt verktyg för att hantera reseräkningar och utlägg. Medarbetaren är snabbt igång med att göra sina egna reseräkningar tack vare tydliga instruktioner genom hela förloppet.
- HogiaLön Plus - är ett komplett och modernt lönesystem med standardiserade grundregister som gör det lätt att starta upp och använda. Enkla rapportuttag gör det möjligt att på ett effektivt sätt ta ut rapporter och redovisningar som företagsledning, myndigheter, SCB med flera kräver. Det öppna gränssnittet i lönesystemet ger förutsättningar för integration med såväl personalsystem , tid- och avvikelsesystem och reseräkningssystem som affärssystem och olika branschlösningar.
- Hogia PBM Time & Attendance - Ett webbaserat tid- och avvikelsesystem till Hogias lönesystem . Hogia PBM Time & Attendance hjälper till att hålla ordning på medarbetares arbetade tid för rapportering till lönesystemet.
VISMA
Visma är användarvänligt och har flera olika system för olika behov.
- Visma Lön 600 - Ett komplett lönessystem som även passar mindre företag. Mycket kan göras i en smartphone såsom tidrapportering och avvikelsehantering samt reseräkningar och utlägg. Medarbetarnas kan även få sin lönespecifikation i sin smartphone.
- Visma Companyexpense - Automatisera utläggshanteringen. Medarbetarna rapporterar enkelt sina utlägg, milersättning och traktamente i en smartphone. Kvitton tolkas automatiskt. Chefen kan attestera utläggsrapporter i sin smartphone eller på webben. Utläggsrapporten är kopplad till Visma Lön.
- Visma Lön Anställd - Stämpla in/ut och rapportera avvikelse direkt i en smartphone eller på webben. Få koll på schema, arbetad tid, flex, frånvaro och semesterdagar. Full koll, helt enkelt!
Ta första steget mot en ny lönepartner!
Vill ni bli kontaktade? Lämna era kontaktuppgifter i formuläret nedan så återkommer vi.