Arbetsgivare är den som erbjuder arbete. En arbetsgivare kan exempelvis vare en organisation, institution, statlig enhet, byrå, företag, ideell förening eller butik som sysselsätter en person som kallas anställd. En arbetsgivare kan vara en fysisk person, dvs. en människa, eller en juridisk person, exempelvis ett aktiebolag eller en förening. I det anställningsavtal som arbetsgivaren upprättar med en anställd skall det framgå att den anställde kommer att få lön för ett bestämd arbete som skall utföras för arbetsgivaren.
Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön
Arbetsgivaren är alltid skyldig att se till att arbetet kan utföras utan risk för ohälsa eller olycksfall. Personalen skall inte bara veta vilka risker som kan finnas utan också kunna undvika riskerna.
Bemanningsföretag
Vid uthyrning av personal ser situationen lite annorlunda ut. Den anställde är i detta fall anställd hos ett företag, vanligtvis ett bemanningsföretag, men är uthyrd till ett kundföretag och utför därmed arbete åt detta företag. Det är bemanningsföretaget som är arbetsgivare men kundföretaget (beställarföretaget) har en stor del av arbetsledningsrätten över den anställde eftersom arbetet utförs hos det företaget.
I arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen kan man läsa mer om de bestämmelser om fördelning av ansvar som gäller för uthyrning av personal.
Dela gärna och sprid kunskapen!