

SNABBLÄNKAR
Hem
Om oss
NORIAN EU
IA by NORIAN
Så gör vi dig lönsam
Kontakt
Wiki & Ordlista
© 2020 NORIAN. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Kontakt | Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg, Sverige | Powered by Sitea
Debiteringsgrad är ett viktigt nyckeltal för tjänsteföretag som debiterar kunder efter hur mycket tid de lagt ner på kunden.
Själva nyckeltalet visar hur stor andel av de anställdas arbetade tid som har debiterats kunderna. Mätningarna görs både på total nivå och individnivå.
Direkt tid är den debiterbara tiden av arbetat som tjänsteföretaget kan debitera kunden. Den indirekta tiden är den tid som inte kan debiteras en kund och exempel på sådana aktivitet är adminstration och utbildning. Debiteringsgraden är andelen av den debiterade tiden i förhållande till den totalt nedlagda arbetstiden.
Debiteringsgraden påverkar företagets lönsamhet och visar hur effektivt företaget är och hur bra de är på att sälja sina tjänster till kunderna. Man strävar efter ett högra procenttal och det finns även företag som har tydliga mål gällande vilken debiteringsgrad de bör ha i företaget.
Debiteringsgrad = Debiterad tid ÷ Total arbetstid
Dela gärna och sprid kunskapen!
SNABBLÄNKAR
Hem
Om oss
NORIAN EU
IA by NORIAN
Så gör vi dig lönsam
Kontakt
Wiki & Ordlista
© 2020 NORIAN. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Kontakt | Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg, Sverige | Powered by Sitea