Wiki-ordlista från NORIAN

Konstaterad kundförlust

Vad är konstaterad kundförlust?

Jag guidar dig igenom svaret

Om företaget bedömmer att det finns starka skäl för att betalning inte kommer att erhållas för en kundfaktura, på grund av till exempel att kunden har gått i konkurs eller är utsatt för utmätning, ses fordran som en konstaterad kundförlust och fordran mot kunden skall bokas bort.


Bokning av konstaterad kundförlust (ENG:realized bad debt loss)


Bokning av en konstaterad kundförlust innebär att kundfordran bokas ner, den utgående momsen bokas ner samt kostnaden för konstaterad kundförlust ökar.


Befarad kundförlust


Är risken för utebliven betalning inte lika stor ses kundfordan som en osäker kundfordran eller befarad kundförlust.


Kreditpolicy


Företag har vanligtvis en kreditpolicy som påvisar hur kravhanteringsprocessen skall ske om en kund inte betalar sin faktura. Normalt skickas 1 påminnelse och om inbetalningen ändå inte sker, skickas inkassokrav. Om inbetalning inte sker, skickas skulden vidare till kronofogden. Kreditpolicyn innehåller även regler om hur företaget reserverar för befarade kundförluster i bokföringen.

Dela gärna och sprid kunskapen!

Vill du veta mer? Kontakta mig idag!

Ylva Björkhagen- Service Manager

 

Social media:

Kontakta oss

NORIAN är en tjänsteleverantör inom redovisning, lön och automatisering med målet att leverera smartare, snabbare och bättre tjänster.

© 2022 NORIAN. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Kontakt | Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg, Sverige | Powered by Sitea