Kortfristig skuld
2 August, 2018
Kredit
2 August, 2018

Wiki-ordlista från NORIAN

Kostnad.

Liselotte Ahlström

Vad är en Kostnad?

Jag guidar dig igenom svaret

Kostnad är begreppet för värdet av de resurser som förbrukas i ett företag under en period.

Inom redovisning och företagsekonomi definieras kostnad som en periodiserad utgift som uppkommer vid förbrukning av resurser. Jämför med utgifter som uppkommer vid anskaffningstillfället och utbetalningar som uppkommer vid betalning.

Vad är skillnaden mellan begreppen; Intäkt/Kostnad, Inkomst/Utgift samt Inbetalning/Utbetalning?

Det är bra att kunna särskilja nedan begrepp.

  • Inkomster: Avser försäljningstillfället.
  • Utgifter: Avser anskaffningstillfället.
  • Utbetalningar: Avser betalningstillfället.
  • Inbetalningar: Avser betalningstillfället.
  • Intäkter: Avser prestationstillfället.
  • Kostnader: Avser förbrukningstillfället.

För att förenkla ytterligare kan det specas upp enligt nedan:

Fast och Rörlig Kostnad

Man skiljer på fasta och rörliga kostnader.

En kostnad som är fast innebär att det är en kostnad som inte varierar med någon volym utan det är samma belopp varje månad.

En kostnad som är rörlig innebär att det är en kostnad som varierar med volym.


Dela gärna och sprid kunskapen!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Vill du veta mer? Kontakta mig idag!

Liselotte Ahlström - Service Manager, Payroll