Wiki-ordlista från NORIAN

Kostnad.

Jag guidar dig igenom svaret.

Ylva Björkhagen - Service Manager

Kostnad är begreppet för värdet av de resurser som förbrukas i ett företag under en period.

Inom redovisning och företagsekonomi definieras kostnad som en periodiserad utgift som uppkommer vid förbrukning av resurser. Jämför med utgifter som uppkommer vid anskaffningstillfället och utbetalningar som uppkommer vid betalning.

Vad är skillnaden mellan begreppen; Intäkt/Kostnad, Inkomst/Utgift samt Inbetalning/Utbetalning?

Det är bra att kunna särskilja nedan begrepp.

  • Inkomster: Avser försäljningstillfället.
  • Utgifter: Avser anskaffningstillfället.
  • Utbetalningar: Avser betalningstillfället.
  • Inbetalningar: Avser betalningstillfället.
  • Intäkter: Avser prestationstillfället.
  • Kostnader: Avser förbrukningstillfället.

För att förenkla ytterligare kan det specas upp enligt nedan:

Fast och Rörlig Kostnad

Man skiljer på fasta och rörliga kostnader.

En kostnad som är fast innebär att det är en kostnad som inte varierar med någon volym utan det är samma belopp varje månad.

En kostnad som är rörlig innebär att det är en kostnad som varierar med volym.


Dela gärna och sprid kunskapen!

Vill du veta mer? Kontakta mig idag!

Ylva Björkhagen - Service Manager

 

Social media:

Kontakta oss

NORIAN är en tjänsteleverantör inom redovisning, lön och automatisering med målet att leverera smartare, snabbare och bättre tjänster.

© 2022 NORIAN. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Kontakt | Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg, Sverige | Powered by Sitea

Pic-text-kontakt@2x