En kredit och kravpolicy ger riktlinjer om en effektiv kredit- och kravhantering och att den bedrivs i enligt med gällande lagar och förordningar samt rättsliga åtgärder.
En policy specificerar vilka kreditupplysningar och uppgifter/referenser som skall tas fram, hur ofta och vem/vilka på företaget som har ansvaret för att detta utförs.
När policyn är förankrad i hela organisationen och när alla medarbetare som är involverade i kreditgivnings, fakturerings- och kravhanteringen är väl insatta i de regler som gäller samt agerar i enlighet med dessa ökar effektiviteten och säkerheten i hanteringen.
Målsättning med en policy är:
- Erhålla betalningar utan dröjsmål
- Minimera kundförluster
- Minimera hanteringskostnader
- Tydliggöra policyn för kunder och personal
Vad bör man tänka på inför ny kund eller förändringar hos befintlig kund?
- Leveransadress; är det inte samma som fakturaadressen? Frågan bör ställas om anledning.
- Beställaren; är beställaren behörig att lägga en beställning? Förslagsvis ringer man växeln och söker denna person för att säkerställa att hen arbetar i företaget.
- Kreditupplysning: Är köparen i en bransch som är konkursutsatt bör kreditupplysningar tas oftare.
- Betaltider: hur långa betaltider kan medges?
- Omklassificering i kundregister; regelbunden genomgång av kundregister bör ske.
Dela gärna och sprid kunskapen!