

SNABBLÄNKAR
Hem
Om oss
NORIAN EU
IA by NORIAN
Så gör vi dig lönsam
Kontakt
Wiki & Ordlista
© 2020 NORIAN. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Kontakt | Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg, Sverige | Powered by Sitea
Kundförlust uppstår när en kund inte har förmåga att betala sin faktura. Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster.
Om en kund, som mottagit en kundfaktura från företaget, inte kan betala fakturan uppstår en kundförlust i företaget. Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster.
Om en kund inte betalar kundfakturan enligt förfallodatum reserverar företaget för en befarad kundförlust.
Bokning av nedskriving av kundfordran och beloppet redovisas exklusive moms. Normalt görs reservering av befarad kundförlust månadsvis i bokslut. Ofta vänds reserveringen i sin helhet kommande månad, alternativt vänds aktuell faktura när betalning sker eller fakturan kostateras som en kundförlust. Hur reserveringen skall hanteras finns dokumenterat i företagets kreditpolicy.
För att konstatera en kundförlust måste det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. Dessa krav är att kunden ska ha gått i konkurs, fått ackord eller varit utsatt för en utmätning.
Bokning av en konstaterad kundförlust innebär att kundfordran bokas ner, den utgående momsen bokas ner samt kostnaden för konstaterad kundförlust ökar.
Dela gärna och sprid kunskapen!
SNABBLÄNKAR
Hem
Om oss
NORIAN EU
IA by NORIAN
Så gör vi dig lönsam
Kontakt
Wiki & Ordlista
© 2020 NORIAN. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Kontakt | Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg, Sverige | Powered by Sitea